Tuesday 10 February 2015

YBK MENINJAU GELANDANGAN DI KL.


 Umum mengetahui berkenaan gelandangan, iaitu kumpulan yang tidak memiliki tempat tinggal dan lazimnya bergantung harap kepada ihsan masyarakat dalam kehidupan seharian. Pada hari Sabtu minggu pertama setiap bulan, YBK menyantuni gelandangan dengan memberi pek makanan kepada kumpulan ini. Tetapi untuk menyelami dan melihat sendiri kehidupan gelandangan, YBK telah menyertai sukarelawan kumpulan Urusetia Menangani Gejala Sosial (UNGGAS) berkelana sekitar Bandaraya Kuala Lumpur.
YBK melalui tiga orang pegawainya telah meninjau program UNGGAS yang melatih sukarelawan gelandangan di Masjid Jamek Bandaraya Kuala Lumpur. Sebelum bergerak, para peserta telah diberi taklimat berkenaan asas-asas sukarelawan dan tatacara berinteraksi dengan gelandangan. Taklimat disampaikan oleh Ustaz Kamaruddin Kassim, Ketua Jurulatih UNGGAS yang berpengalaman luas bersama gelandangan. Pada jam 10 malam, peserta dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan sambil membawa pek makanan, bergerak ke sekitar Bandaraya Kuala Lumpur yang menjadi tumpuan gelandangan. Peserta digalakkan berkomunikasi dengan gelandangan dan memberi motivasi kepada mereka, sambil mengedarkan pek makanan.
Pengalaman meninjau kehidupan gelandangan memberikan satu keinsafan kepada para peserta, di samping dapat berkongsi ilmu dan memahami golongan ini dengan lebih tepat. Masyarakat kebanyakannya tidak memahami natijah golongan ini dan melalui program 'turun padang' seperti ini, persepsi negatif dapat dikurangkan dan menjadikan kita lebih menghargai kehidupan. YBK akan menggunakan pengalaman ini bagi membentuk sukarelawannya di masa-masa akan datang.

0 comments:

Post a Comment