Pendidikan nasional mesti terasas kepada beberapa prinsip antaranya hak Raja-raja, hak pribumi, bahasa dan budaya Melayu di samping menyatakan hak-hak sah kaum lain diterima.

Jika Dong Zao Dong memekak, UMNO dan Pas mesti berani bersatu menempelak mereka. Jika penulis blog seks Alvin Tan dan aktivis Ali Abd. Jalil menderhakai Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana Raja dan negara ini, seret mereka untuk didakwa cepat dan berkesan.

Jika ada yang mengkhianati dasar pelajaran negara, semua pihak mesti berani ke depan dan bertindak bagi pihak orang Melayu dan Bumiputera. Pemimpin parti-parti Melayu semua peringkat tidak harus lembik, takut-takut, teragak-agak bila berdepan dengan sebarang pencabulan hak-hak asasi kaum.

Perimbangan ini perlu diterima oleh orang Melayu dan bumiputera serta kaum-kaum Malaysia lain.

Mesti dihidupkan budaya berundang-undang mahir, berbicara juga mesti mahir dan menang.

Melayu dan bumiputera harus jangan segan-silu mempelopori keutamaan perjuangannya sekali pun berlainan agama. Bagaimana dilaung, begitulah diamalkan.

Dalam hal ini, fakta politik bilangan (politics of number) mesti dijuarakan, yakni dengan kekuatan 60 peratus Melayu-bumiputera di negara ini, di samping menghormati hak semua pihak, ‘kita jangan takut memperjuangkan dan mengekalkan apa yang hakiki bagi kita’.

Perjuangan hakiki membela Melayu-bumiputera perlu terus diterap­kan dalam perjuangan.

Masyarakat bukan Melayu amat teguh budaya bangsa mereka hingga memegang hampir 68 peratus kekayaan negara ini tetapi mereka bebas mengatakan pelbagai cerca dan penidakan konon mereka disisih didiskrimasikan, seolah-olah mereka jadi warga nombor dua atau nombor tiga.

Sedangkan semua maklum Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan menjamin kesamatarafan semua warga Malaysia.

Namun, hak-hak keistimewaan seperti yang terjamin di bawah Perkara 153 jangan dipolitikkan kerana hak-hak asas keistimewaan itu bukan sesuatu yang mencabul Perlembagaan negara. Memberi latihan, biasiswa, dermasiswa, galakan ekonomi bagi orang Melayu dan Bumiputera adalah tuntutan Perlembagaan negara yang dipersetujui semua pihak pra 1957,”.

Ramai yang lupa bahawa apa yang ada pada orang Melayu ha­nyalah sekelumit berbanding apa yang dimiliki kaum-kaum lain.

Dalam hal pemilikan tanah, perniagaan, pelajaran dalam bidang profesional, teknikal, perubatan dan sebagainya, orang Melayu dan bumiputera masih jauh terkebelakang walaupun kejayaan di tahap-tahap tertentu sudah menunjukkan kejayaan.

Dalam sejarah 20 orang terkaya di negara ini, siapa yang berada di barisan 15 pertama. Hanya tiga orang Melayu dalam senarai itu. Dalam berbilion ringgit hartanah, bangunan, saham, industri, siapa yang muncul teratas dan terkaya?

Siapa yang kaya dengan pegangan harta di Pulau Pinang, Kangar, Alor Setar, Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban, Johor Bahru, Melaka, Kota Kinabalu dan Kuching?

Melayu dan Bumikah atau kaum Tionghua?

Kenapa ada orang Melayu khususnya daripada Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) segan silu nak berterus-terang dalam hal se­perti ini? Dan kenapa pula ada orang segan bercakap pasal toleransi dan agihan kepentingan sebesar itu?

Inilah cabaran-cabaran negara hadapi buat masa depan.

Selagi Melayu tak sedar akan hakikat ini, selama itulah kaum itu akan meringkuk dalam keadaan daif kuasa.

Inilah mungkin ‘analogi’ yang dibangkitkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad akan perihal ‘Melayu mengemis di negara sendiri’.

Dan ini barangkali disedari atau sengaja dibuat tidak tahu oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang mahu pula mengajak Dr. Mahathir berdebat hal ini.