Friday 8 August 2014

MALAYSIA TETAP SOKONG PALESTIN.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin  menyatakan pendirian dan komitmen berterusan Malaysia yang tidak pernah berubah mengenai isu Palestin kepada Senator Bob Corker dari Amerika Syarikat (AS).

Corker yang merupakan Ahli Jawatankuasa Hal Ehwal Antarabangsa Senat Amerika Syarikat (AS) merangkap Ahli Republikan Tennessee dimaklumkan mengenai pendirian Malaysia itu ketika melakukan kunjungan hormat ke atas Muhyiddin di Bangunan Perdana Putra, di sini.

Tegas Timbalan Perdana Menteri, kerajaan dan rakyat negara ini menentang, mengutuk serangan dan segala bentuk kezaliman, penindasan serta diskriminasi yang dilakukan rejim Zionis Israel terhadap rakyat Palestin.

Malaysia katanya, mahu masyarakat antarabangsa memainkan peranan yang lebih berani bagi melindungi dan mempertahankan hak rakyat Palestin dalam menamatkan pertumpahan darah di Gaza.

''Malaysia juga menggesa supaya Israel menghentikan kekejamannya ke atas rakyat Palestin di Gaza serta meminta AS agar memainkan peranan lebih penting dalam memastikan kestabilan dan keamanan yang berterusan di Gaza,'' katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Muhyiddin berkata, Malaysia telah menuntut agar Israel menghentikan segera pembunuhan kejam beramai-ramai dan perbuatan tidak berperikemanusiaan ke atas penduduk awam yang tidak bersenjata di Gaza.

''Pendirian Malaysia untuk memberikan sokongan tidak berbelah bahagi kepada perjuangan rakyat Palestin tidak pernah luntur,'' katanya.

Semasa pertemuan itu, Timbalan Perdana Menteri turut menyentuh isu-isu berkenaan tragedi pesawat MH370 dan MH17, Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), perkembangan di Laut China Selatan dan susulan lawatan Presiden Barack Obama ke Malaysia.

0 comments:

Post a Comment